Evigt ideal, enligt ledningen.

Spotify inför BH-förbud

19 januari 2017

Superföretaget Spotify tar nya grepp för att nå framgång. Den kvinnliga personalen får inte längre bära BH.
– Vi vill ha mer loose feeling i korridorerna!

Det säger Stefano Van Maartens, head manager för Spotify International som har sin bas i New York. Det är också där de stora besulten tas.

Nyligen bestämde ledningen att medarbetarnas klädstil ”ska höras i spellistorna”

– Vårt mål är att få till en skön 70-talsatmosfär rakt igenom på alla kontor. Tamla Motown, The Meters, en ung Cat Stevens, typ. Ett första steg är att återgå till de ideal som genomsyrade den tidiga Flower Power-vågen. Vi tycker att många av dessa funkar bra än idag.

Enligt Van Maartens betyder det osminkat och behålöst för kvinnorna, manchesterkavaj, runda glasögon och pipskägg för killarna.

Ledningen menar att stilbytet hos personalen ska påverka programmeringen av de algoritmer och spellistor som dagligen kablas ut från det framgångsrika företagets olika digitaldepåer runtom i världen.

Stefano Van Maartens.
Stefano Van Maartens.

– Forskning visar att ditt yttre påverkar ditt inre mer än vad som tidigare varit känt. Sköna vibbar exteriört ger motsvarande avtryck invärtes. Vi är säkra på att det kommer att ha effekt på kreativitet och välbefinnande.

Det luktar lite progg? Vänsterstil?

– Inte alls! Det här handlar om är en ultraskön life approach. En livssyn som inmundigar dagen i välavvägda, livsbejakande portioner – precis som den musikfilosofi som vi vill stå för.

Vad händer med den som händelsevis vägrar?

– Då får personen behålla sin low profile. Men alla som släpper sargen kommer att få en kännbar boost – inte minst i lönekuvertet, säger Van Maartens.

Frank Bouvin