Karin Dahlman-Wright hoppas nå nya forskare via flingpaketen.

Karolinska inleder samarbete med Kalaspuffar

15 september 2016

Karolinska Institutet (KI) börjar samarbeta med PR-byrån Lind & Brattfors AB efter Macchiarini-skandalen.
– Vi har anlitat proffshjälp, säger institutets vikarierande rektor, Karin Dahlman-Wright.

Bland annat ska reklambyrån ha fått i uppdrag att ”söka lösningsfokuserade och positiva kommunikationer”. Ett resultat av detta är att det inom kort ska finnas små plastmikroskop i alla paket med frukostflingor av typen Kalaspuffar och Frosties.

– Barnen är vår framtid. Kan vi få dem intresserade av forskning är mycket vunnet, dels för oss men dels också för samhället i stort, säger Dahlman-Wright.

– Alla mikroskop och liknande kommer att bära KI:s logga, vi tror att det skapar tidig goodwill.

Enligt uppgift har PR-byrån också ingått ett samarbetsavtal med Kinderägg och OLW. De berömda chokladäggen ska framöver bland annat inrymma små skalpeller av plast, medan OLW:s ostkrokar i jumbopåse laddas med små stetoskop och droppställningar.

Utrustning för unga vetenskapsmän.

– De kan också användas som sugrör, jättekul faktiskt! Det handlar ju om positiv värdeförmedling, vilket jag anser att byrån har lyckats förträffligt med hittills, säger Karin Dahlman-Wright – som på längre sikt ser fler möjliga samarbeten.

–McDonalds, Heinz – ja, varför inte Coca-Cola! Jag tror att samtliga skulle tilltalas av att vara associerade med ett svenskt Nobelpris-institut.

Ni är inte rädda att den senaste tidens händelser har skapat tveksamhet kring KI?

– Som sagt: barnen är vår framtid! Kan vi få dem med på tåget så är mycket vunnet. För i det långa loppet ger ett mikroskop faktiskt en tydligare bild av verkligheten än alla massmedierubriker tillsammans.

Frank Bouvin