Nu står företagen i kö för att hamna i blåsväder.

Stormar får företagsnamn

– SMHI i nytt sponsoravtal

24 februari 2016

Nu är det slut med personnamn på oväder. Orkanen Byggmax och Dressman kan snart vara över oss.

SMHI har ingått ett sponsoravtal med flera olika svenska storföretag och affärskedjor, vars namn framöver ska benämna stormar och oväder.
– Vi måste bredda vårt verksamhetsfält. Konkurrensen från andra väderobservatörer och prognosföretag ökar, inte minst via webben, säger Leif Holmberg, meteorolog och produktutvecklare på SMHI.
– Det här är en naturlig utveckling som förstärker vår kapacitet.

Traditionen att ge namn till svenska stormar är relativt ny. Men under senare år har ett antal svåra oväder fått namn, antingen av den norska vädertjänsten eller direkt av SMHI. Sedan hösten 2013 namnger även danska vädertjänsten svåra stormar.

– Stormen Gudrun i januari 2005 namngavs av normännen, säger Leif Holmberg. Eftersom detta oväder i högsta grad berörde även Sverige så plockades namnet upp av massmedia och blev sedan väl etablerat.

– Redan i dag finns det tevekanaler som presenterar prognoser ”i samarbete med”. Nu tar vi det här till nästa nivå. Vi har tecknat avtal med ett femtontal företag och butikskedjor. Intresset har varit stort.

Prognoskampen hårdnar, vi måste förnya oss, säger Leif Holmgren på SMHI.

Kjell & Company, Teknikmagasinet, SSAB, Dressman, Byggmax och Fortum är några som ingått avtal. Det handlar enligt uppgift om sexsiffriga grundbelopp, vilka låsts i en så kallad orkanpott. När ett oväder är i annalkande får företagen lägga bud. Den högsta satsningen får sedan namnge ovädret. De andra företagen behåller sina grundbelopp till nästa gång.

Lars-Erik Månsson är marknadsansvarig på Dressman:
– Alla berörs av väder. Pratar om det. För oss är det positivt att förknippas med en expertmyndighet som SMHI. Men också med farten och fläkten i kraftfulla klimatyttringar. Vi ser en enorm brand benefit i det här.

– Jag gillar personligen att det är lite gambling med i spelet. Man vet ju aldrig riktigt med vädret. Blir det bara styv kuling när man satsat så är det så klart lite stolpe ut.

– Men en rejäl orkan med klass 3-varningar och översvämningar – det vore något att få logotypa!

Läs del 2 i serien: Tele2:s hemliga plan – ska sponsra tingsrätten

Lena Moodyson