Obs. Bilden är ett montage

Tele2:s hemliga plan – ska sponsra tingsrätten

24 februari 2016

”Tele2 Court” – det kan bli namnet på Stockholms tingsrätt om Tele2 får som de vill. Och Swedbank ska börja sponsra kommuner runt om i landet – en ny trend enligt branschfolk Inzoomat har talat med.

>FÖRETAGSSPONSRING DEL 2

Inzoomat har tidigare berättat om hur SMHI har ingått sponsoravtal med flera olika svenska storföretag, vars namn framöver ska benämna stormar och oväder. Nu kan Inzoomat avslöja att bland annat Tele2 och flera andra svenska storföretag ska börja sponsra centrala samhällsfunktioner runt om i Sverige.

Uppgifterna om ”Tele2 Court” kommer från ett hemligt dokument som har läckt ut från den reklambyrå Tele2 anlitar. När Inzoomat ringer Tele2 bekräftas planerna:

– Ja, det är ju ganska naturlig utveckling. Vi vill sponsra platser som är välbesökta och tar plats i media, till exempel idag redan Tele2 Arena. Rättssalar är också en sådan plats, säger kommunikationschef Isa Nilde.

I reklambyråns läckta dokument finns uppgifter om fler kunder. En av dem är Swedbank som har planer på att sponsra kommunala fullmäktigeförsamlingar runt om i landet. I stället för Svedala kommunfullmäktige ska det heta ”Swedbank kommunfullmäktige Svedala”.

En anonym medarbetare på reklambyrån redogör för bakgrunden när Inzoomat ringer:

– Nu när de offentliga finanserna går dåligt, många kommuner går på knäna, finns incitament för storföretagen att gå in med pengar. Det rör sig om väldigt stora belopp som behövs i de offentliga finanserna. Det är definitivt en trend, att storföretagen äntligen ger tillbaka till samhället. Det gynnar alla.

I de hemliga dokumenten finns fler spännande planer för byråns många pengastarka kunder:

  • Volvo ska börja sponsra storskalig infrastruktur, bland annat Öresundsbron som skulle bli ”Volvo Bridge” med tillhörande slogan: ”Volvo Welcomes you to Sweden, home of Zlatan”.
  • H&M vill sponsra citykärnor runt om i Sverige, och kalla dem ”H&M Shopping City”. Alla som handlar på H&M ska dessutom få parkera gratis på gatorna.
  • Ikea går ett steg längre och ska sponsra ett helt landskap – Småland. Landskapet ska marknadsföras under namnet ”IKEA County – where Billy and Ingvar were born.”
  • Viasat har planer att gå in med pengar i SVT i utbyte mot namnet: ”Viasat serious – no disturbing commercial breaks.”
  • SAS är villigt att gå in med pengar i Stockholms tunnelbana, men vill att den ska kallas ”SAS Underground service”. Samtliga tåg ska dessutom målas om till flygplan, och tunnelbanan ska byggas ut ända till Arlanda.

– Vi har även planer för riksdagen, berättar Inzoomats källa på reklambyrån. Det är faktiskt familjen Wallenberg som är intresserad. Ännu inte så konkret, men vi jobbar på det. De vill ha ”Wallenberg Parliament – brings you low taxes”. Det handlar om tolvsiffriga belopp, riktigt stora pengar, och om staten är villig så vill Wallenbergarna själva få tillsätta hälften av ledamöterna.

Anneli Fox