Med Zlatan som draghjälp ska Ball-I-Fly, här i basic nature-modellen, lyfta svensk skoindustri.

Zlatan lanserar ballerina-skor med stålhätta för män

9 augusti 2016

Den svenska superstjärnan Zlatan Ibrahimovic ska väcka svensk skoindustri ur sin törnrosasömn.

Fotbollsspelaren ska i ett samarbete med en av de få kvarvarande svenska skotillverkarna, Arbesko i Kumla, lansera ballerina-skor med löstagbar stålhätta under varumärket Ball-I-Fly

Efter att har lyft en nordisk, halvkänd personbilstillverkare – Volvo – till internationella höjder och lyckats göra en säljbar produkt av en i vatten upplöst vitamintablett – Vitamin Well – ger sig nu Ibrahimovic in på en ny marknad.

Arbesko har fått med Ibrahimovic i såväl utvecklingen som lanserandet av sin nya Ballerina-linje.

– Jag har alltid tyckt att det har varit snyggt med ballerina-skor. Jag har letat överallt men inte hittat några i storlek 47. Så när Peter ringde mig blev jag verkligen eld och lågor, säger Ibrahimovic i den introduktionsfilm som Inzoomat har tagit del av.

Peter Geisler, VD på Arbesko, förklarar att företaget länge har försökt utveckla en lite lättare arbetssko med modern genusprofil.

Peter Geisler, nöjd VD.

– Här kombinerar vi det ultralätta med det stålhårda, säger Geisler vars företag är HBTQ-certifierat.

Kontakten med Zlatan kom via dennes svärfar, Ingemar Seger, bilskollärare i Lindesberg, som familjen Geisler är väl bekant med .

– Hela släkten har tagit körkort i Lindesberg, för där finns bara ett rödljus. Ingemar lotsade mig och alla mina syskon till någorlunda hyggliga bilförare. Och vi har hållit kontakten, fortsätter Peter Geisler.

– Men jag blev överväldigad när Ingemar berättade att Zlatan var intresserad, säger Geisler.

Skorna kommer att tillverkas i Kumla. Några av specialdetaljerna, som rosetter, strass och andra applikationer kommer att sys fast vid välkända Kumlaanstalten.

Planen är att Ball-I-Fly ska lanseras under höstens modemässor. Arbesko ska bredda sitt traditionella återförsäljarnät och är även förberett för att hitta till mer exklusiva butiker utanför den nuvarande nordiska hemmamarknaden.

– Via Zlatan har vi kontakt med den italienska skofamiljen Moreshi, skovärldens svar på Lamborghini. De tror stenhårt på Ball-I-Fly och har ett agenturavtal med oss, avslutar Peter Geisler.

Hans-Bertil Tranquist