Jan Björklund talade till sina partikamrater på Liberalernas extrakongress i Sundsvall i helgen.

Liberalerna vill hänga ut arbetslösa på Facebook

22 februari 2016

Liberalerna vill hänga ut arbetslösa genom att markera deras profilbilder med rödljus. Förslaget är en del av kampanjen #upp&hoppa som Liberalerna lanserar idag. För att tvinga Facebook att rita ut trafikljus på svenska medborgares profilbilder krävs en lagändring.

– Lagstiftningen har inte hängt med i den digitala utvecklingen, säger Jan Björklund, partiledare för Liberalerna.

– Det behövs ytterligare incitament för bidragstagare och sjukskriva för att ta sig tillbaka i arbete. Vi tror att den här åtgärden kommer vara effektiv.

Enligt Liberalernas förslag ska samtliga svenska medborgares profilbilder prydas med infällda trafikljus i nedre hörnet. De som är heltidsarbetslösa får rött ljus, medan deltidsarbetande och sjukskrivna får gult.  Liberalerna tror att det här skulle leda till att fler kommer ut i arbete fortare.

– Vi hoppas att folk ska sätta stolthet i att ha grönt ljus. Att det blir något för de röda och gula att sträva efter.

– Man ska inte tro att man kan åka snålskjuts på andra hela livet.

Björklund berättar att de arbetade med en mängd olika förslag innan de bestämde sig för trafikljusen.

– Först tänkte vi bara blurra ansiktena, men det kändes inte rätt. Sen lekte vi med tanken att bara lägga in en liten illustrerad latmask i hörnet. Men då var frågan hur gränsdragningen mot deltidsarbetande och sjukskrivna skulle göras. Det var då vi kläckte idén med trafikljusen. Rött om du har heltidsarbetslös, gult för deltidsarbetande och sjuka, och grönt för arbetande, studerande och pensionärer. Det är enkelt och pedagogiskt.

Här är de förslag till profilbilder som Liberalerna arbetade fram i helgen.

Förslaget med de nya profilbilderna är en del av kampanjen #upp&hoppa som startar idag i sociala medier. Tanken är att man ska tagga vänner och folk i ens omgivning som man tycker borde ta sig i kragen med hashtaggen.

– Förr var det tråkigt att vara arbetslös eller sjuk. Nu har de en ändlös flod av lättsam underhållning framför sig hela tiden. De har det för bra helt enkelt. Nu försöker vi nå ut till dem och deras omgivning med #upp&hoppa.

Kampanjen får samtidigt kritik av förre partiledaren Lars Leijonborg, numera rådgivare på en kommunikationsbyrå i Stockholm. Han menar att förslaget står i direkt konflikt med den ursprungliga liberala ideologin.

– Jag håller med om att något måste göras, men de har gått alldeles för långt. Liberalerna borde stå för valfrihet. Låt åtminstone folk få välja mellan de tre alternativen, säger Leijonborg till Aftonbladet.

Anders Melin