SD stämmer Sweden.se för varumärkesintrång

13 januari 2016

Sweden.se, Sveriges officiella webbsida, är ”onyanserad” och inkräktar allt för mycket på Sverigedemokraternas bildspråk och varumärke. Därför stämmer nu SD sajten.

Det är Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein som står bakom stämningen. Han menar att Sweden.se, Sveriges officiella webbsida, allt för mycket liknar Sverigedemokraternas webbplats Sd.se.

– Det handlar om allt från bilder till färgval. Vi använder till exempel blått och gult, och bilder på traditionell svensk kultur som vi vill bevara. Men när Sweden.se gör det blir det fel, det inkräktar på vårt varumärke, säger han.

Bakom Sweden.se står flera officiella statliga organ, bland annat Visit Sweden, Sveriges officiella turistbyrå, som marknadsför Sverige utomlands.

Joakim Wallerstein, SD, fortsätter:

– På vår sajt visar vi upp det Sverige som vi vill bevara, men det är ju tyvärr inte så verkligheten ser ut i dag, och det blir alltså fel om statens officiella turistbyrå försöker lura turister att allt är guld och gröna skogar här. Det är det ju verkligen inte.

Sven Stolt är vd på Visit Sweden:

– Man kan inte ta patent på svenska flaggans färger. Att vi använder bilder på midsommarstänger, traditionella maträtter, lekande barn och idylliska miljöer beror helt enkelt på att det går hem utomlands. Det är det här Sverige som turisterna vill åt, säger han.

Stämningen gör gällande att Sweden.se ska plocka ner alla bilder och i stället visa ett mer nyanserat Sverige, ett mer sanningsenligt Sverige. Annars kommer SD att kräva skadestånd på tre miljoner kronor för varumärkesintrång.

Predrag Ali