Silver-Jenny och Kvant-Bob Kvadrat i labbet.

Sexistisk serietidning ska locka unga att bli ingenjörer

6 oktober 2016

En helgul Rubiks kub som fäller sexistiska kommentarer och en kvinnlig superforskare i en märkligt urringad trikå. Det ska väcka ungas intresse för matematik, fysik och teknik.

Serietidningen ”Kvant-Bob Kvadrat” anspelar förstås på den tecknade tvättsvampen ”Svamp-Bob Fyrkant”, men här handlar det istället om en enfärgad Rubiks kub som forskar på alternativa energikällor. Året är 2030 och tillsammans med kollegan ”Silver-Jenny” ska de utveckla en ny typ av energisnålt batteri. Men Kvant-Bob är mest upptagen med att skämta om sina kvinnliga kollegors kroppsliga attribut, medan ”Silver-Jenny” får göra det mesta av jobbet. Tidningen är ett samarbete mellan Svenska Ingenjörsförbundet och den statliga innovationsmyndigheten Vinnova för att locka fler till ingenjörsyrket.

Peter Konradsson, marknadsansvarig på Svenska Ingenjörsförbundet.
Peter Konradsson, marknadsansvarig på Sveriges Ingenjörsförbund.

– Enligt statistiken är 78% av svenska ingenjörer män. Hade vi haft en oändlig budget skulle vi definitivt satsat lite mer på jämställdhet. Men nu handlar det om att locka så många unga personer som möjligt, och då är killar den målgrupp där vi kan få mest effekt för pengarna, säger Peter Konradsson, marknadsansvarig på Sveriges Ingenjörsförbund.

Förmedlar inte det här förlegade och gammalmodiga könsstereotyper?

– Självklart vill vi få in fler kvinnor i yrket, men låt mig göra en liknelse med sport. Säg att du har en fotbollsklubb och har ont om spelare, då går du inte till schackföreningen och raggar spelare. Nej, du går till hockeyn, handbollen och innebandyn, där det finns likasinnade med laganda och bollsinne. Det är ju dumt att gå över ån för att hämta ljummet vatten, så att säga

Serietidningen ska nu delas ut till 100 000 högstadieelever under hösten och vintern, och har utöver Svamp-Bob Fyrkant även hämtat mycket inspiration från japanska serier.

– Det är lättklätt, våld och lite humor. Något för både tanke och själ – precis vad den här målgruppen vill ha. Men det är inte bara skoj och äventyr. Framför allt är det ju den vetenskapliga metoden vi vill ”promota”.

Förhoppningen är att serietidningen ska locka fler att söka tekniska program på gymnasiet. Om satsningen blir framgångsrik kan det bli fler tidningar med Kvant-Bob Kvadrat.

– Vi har massor av idéer. ”Kvant-Bob i Egypten” där Kvant-Bob åker tillbaka i tiden och jobbar som pyramidbyggare. Visste du att Kleopatra brukade kalla upp pyramidbyggarna till sitt palats, och mer eller mindre använda dem som sexslavar? Det är oerhört spännande. Eller ”Kvant-Bob reser till Mars”. Ja, det finns hur mycket som helst man skulle kunna göra.

Kasper Hausmann