Det blir ofta trångt i kollektivtrafiken.

Uppfinnare vill stoppa tafsandet i tunnelbanan

26 mars 2016

Uppfinnaren Göran Johansson presenterade igår sin nya produkt ”iMySpace” på Trafiksäkerhetsmässan i Älvsjö. Plåtcylindrarna som ska skydda mot tafsning och gnuggning i tunnelbanan, har delvis finansierats av artisten och dansbandssångaren Christer Sjögren. 

Småländska Göran Johansson kallar sig själv för ”serieuppfinnare” och har bland annat uppfunnit en ”autotermisk brandvarnare” för svetsindustrin och ett barnshampoo som smakar hallon och inte svider i ögonen.

– Det har alltid varit min grej att försöka hjälpa och skydda folk. Typisk storebrorsgrej tror jag, säger han.

Göran Johansson demonstrerar ”MySpace”.
Göran Johansson demonstrerar ”MySpace”.

iMySpace är delad i två delar, för att var enkel att bära med sig, och användaren får själv montera den när de klivit ombord på tunnelbanan eller bussen. De två plåtcylindrar monteras då ovanpå varandra och ska skydda mot både gnuggare och tafsare.

– Jag fick idén när jag åkte tunnelbana i Stockholm i somras och upplevde hur lätt det var att råka stöta in i någon, på ett opassande sätt. Sen var det ju bara tur att jag råkade stöta in i Christer också. Utan hans investeringar hade vi inte stått här idag.

Christer Sjögren, som själv blivit anklagad för gnuggning i tunnelbanan, har alltså bidraget med de finansiella medlen för satsningen.

– Jag tycker det här är en jättebra produkt. Det är inte så lätt att hålla koll på en kroppshydda som min under rusningstrafik, det ska gudarna veta, säger Christer, som friades för anklagelser om sexuellt ofredande i Stockholms tunnelbana 2005.

Christer Sjögren.
Christer Sjögren är medfinansiär.

– Efter det slutade jag åka kollektivt. Jag blev rädd. Men om vi lyckas få ut de här på marknaden kan jag förhoppningsvis börja igen.

På mässan har de fått kontakt med ett flertal potentiella återförsäljare, men än så länge sker försäljning endast via dansbandet Vikingarnas hemsida. Inom kort kommer de även att lansera produkten i Asien.

– Japan är en jättemarknad. Bara i Tokyos tunnelbana är det 6 miljoner resenärer om dagen, säger Christer.

– Dessutom är den asiatiska modellen något mindre, och ger oss ännu bättre marginaler, säger Göran och ler.   

Mona Lisander