Till sommaren byts logotypen ut.

Stockholms stad byter logotyp

– ska bli som Berlin

3 mars 2016

Bostadsbrist, segregering och sociala problem – allt ska lösas med en ny logotyp.
– Det handlar om en mental omställning, svårare än så är det inte, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.

När socialdemokraterna tillsammans med MP, V och FI tog makten i Stockholm efter förra valet lovade de en jämlik och rättvis stad. De började med att införa legala graffitiväggar, och nu tar man nästa steg och lanserar den nya logotypen.

– Vi har funderat och funderat, och till slut kommit fram till att vi vill vara som Berlin, säger Katrin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd.

Hon menar att Berlin är en blandad stad med många hyresrätter och billig mat. Där är klyftorna mellan inner- och ytterstad små. Logotypen är tänkt att anspela på den berlinska stämningen.

Karin Wanngård, S
Karin Wanngård, S

– Jag har inte själv varit där men det ska vara ”chill” som mina barn säger.

Men uppmuntrar ni alltså cannabisbruk, eller hur ska man tolka logotypen?
– Nej, absolut inte. Eller… Nej, du ska inte röka den skiten, då kan du dö ju, säger Karin Wanngård efter att hon konsulterat sin pressekreterare.

Enligt Karin Wanngård är problemen med Sankt Erik, Sveriges skyddshelgon, som Stockholms stad använder i sin befintliga logotyp flera. Till exempel bär han kungakrona vilket ”signalerar exklusivitet, rojalism och överklass”.

– I dag vill alla stockholmare i princip bo i egna slott, det håller inte. Det finns bara ett slott, och där bor tyvärr redan kungen. I våra efterforskningar ser vi att Tyskland inte har något hov, och framöver kommer vi titta på hur vi kan riva slottet och bygga hyreshus.

På den gamla logotypen har Sankt Erik dessutom  bakåtslickat hår på, vilket sänder ut fel signaler, menar hon.

– Det här har skapat Stureplan och ”vaska skumpa”. Folk vallfärdar från Reinfeldts Täby och hela norrort bara för att hälla ut alkohol på golvet. Vad är det för jävla stenåldersbeteende? Berlinarna skrattar åt oss.

Även stadens slogan, ”The Capital of Scandinavia”, har varit helt fel.

– Ja, men titta på folk, särskilt i innerstaden. Att det skulle vara statusfyllt att dricka kaffe med mjölk i olika varianter som kostar 64 kronor på Södermalm? Folk måste slappna av. I Berlin kan man få en kaffe för en halv d-mark.

Men är ni inte lite väl ängsliga här?
– Nej, det är vi väl inte, säger Karin Wanngård och vänder sig åter mot sin pressekreterare som nickar medhållande. Titta på Berlin hur många som vill turista där, hur många som vill bo där. Det leder till tillväxt och det vill vi ha här i Stockholm också.

Nästa steg blir att byta ut stadens slogan.

– Ja, vi tänkte oss något på tyska, till exempel ”Hier ist die Freiheit größer”. Enligt våra efterforskningar ska DDR faktiskt ha haft den raden i åtanke också.

Anneli Fox